Stip op de horizon
Eind juni is het door de gemeenteraden van Geldermalsen, Neerijnen en Lingewaal vastgestelde Herindelingsadvies voor de nieuw te vormen gemeente West Betuwe, voorzien van een positief advies door Gedeputeerde Staten, doorgestuurd naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Dit moet resulteren in een wetsontwerp en vaststelling door de Tweede en Eerste Kamer in 2018 gericht op een bestuurlijke herindeling per 1 januari 2019. Voor de drie gemeenten staat het begrotingsjaar 2018 in het teken van de verdere uitwerking van het herindelingsadvies. Inmiddels heeft de ministerraad, op voorstel van de demissionair minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, ingestemd met de aanbieding van negen herindelingsvoorstellen aan de Raad van State waaronder die voor de nieuwe gemeente West Betuwe.
In de aanloop naar de besluitvorming over het principebesluit is samen met de gemeenten Neerijnen en Lingewaal gestart met het opstellen van een visie op dienstverlening. Deze gezamenlijke visie (afronding in 2017) is de leidraad voor de implementatie van de dienstverlening binnen de gemeente West Betuwe.
Relevante ontwikkelingen en trends
Wet open overheid
Op 19 april 2016 stelde de Tweede Kamer het initiatief wetsvoorstel Wet open overheid (Woo) vast. De nieuwe wet vervangt de Wet openbaarheid bestuur. Het doel van de Woo is om overheden transparanter te maken. Het belang van openbaarheid van publieke informatie voor de democratische rechtsstaat, de burger, het bestuur en economische ontwikkeling wordt daarmee beter gediend.
Volgens het wetsvoorstel hebben burgers recht op toegang tot publieke informatie en het hergebruik van die informatie. Overheden moeten uit eigen beweging bepaalde soorten informatie openbaar maken. Overheden gaan een register bijhouden van hun documenten en datasets. Dit register moet 24 uur per dag online beschikbaar zijn.
De behandeling in de Eerste Kamer is doorgeschoven naar 2017 vanwege de impactanalyses die in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zijn opgesteld. De impactanalyse die betrekking heeft op de Rijksoverheid, heeft als conclusie dat de slaagkans van de implementatie laag is. Dat wordt veroorzaakt door de ICT-problematiek. Daarnaast gaat het wetsvoorstel gepaard met hoge invoeringskosten en hoge structurele kosten. In juni 2017 is de impactanalyse die betrekking heeft op o.a. gemeenten, provincies en andere medeoverheden toegestuurd aan de Eerste Kamer. De conclusie is dat de éénmalige aanloopkosten voor investeringen en opleiding tenminste 1 miljard euro bedragen en de structurele kosten enkele honderden miljoenen. Uit beide rapporten blijkt dat de inhoudelijke uitgangspunten van het wetsvoorstel niet ter discussie staan. De uitvoerbaarheid wel.
Algemene verordening gegevensbescherming
Privacy is nu geregeld in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Deze wet is gebaseerd op de Europese privacyrichtlijn uit 1995. Vanaf 25 mei 2018 geldt deze Europese Verordening voor alle EU-lidstaten en vervalt de Wet bescherming persoonsgegevens.
Organisaties (overheden, maar ook bedrijven, verenigingen en stichtingen) mogen alleen persoonsgegevens verzamelen voor speciale doelen die in de Verordening staan. De gebruiker moet informatie krijgen over de verwerking van zijn persoonsgegevens. Hij moet toestemming geven voor de verwerking van zijn gegevens. Als organisaties niet op een verantwoorde manier met persoonsgegevens omgaan, zijn ze aansprakelijk. In deze nieuwe verordening krijgen toezichthouders ook uitgebreidere en zwaardere sanctiebevoegdheden. Deze kunnen oplopen tot een miljoen euro of twee procent van de (wereldwijde) jaaromzet. In Nederland is het College bescherming Persoonsgegevens de toezichthouder.
Eén van de eisen die in de Europese verordening wordt gesteld is het aanstellen van een Adviseur informatieveiligheid (Chief Information Security Officer, CISO). Voor BWB, de gemeenten Culemborg, Geldermalsen en Tiel wordt deze functie uitgevoerd door een medewerker van de Bedrijfsvoeringsorganisatie West Betuwe. In de paragraaf Bedrijfsvoering wordt over de voortgang van de informatieveiligheid en de daaraan ten grondslag liggende plannen gerapporteerd.
Wet aanpak woonoverlast
Gemeenten worstelen al lang met het weerbarstige probleem van de woonoverlast. De gemeenteraad kan nu de burgemeester de bevoegdheid geven om bij ernstige en herhaaldelijke woonoverlast gedragsaan-wijzingen op te leggen aan de overlastgever. Dit is mogelijk geworden door de inwerkingtreding van de Wet aanpak woonoverlast per 1 juli 2017.
Als de gemeenteraad ervoor kiest de burgemeester de nieuwe bevoegdheid toe te kennen, dan wordt daarvoor een bepaling opgenomen in de Algemene plaatselijke verordening (APV). Daarnaast moet er uitvoeringsbeleid worden geformuleerd, waarin vastgelegd wordt wanneer de burgemeester gebruik zal maken van deze nieuwe bevoegdheden. Het gaat om verstrekkende maatregelen, die ingrijpen in de privésfeer en daarom niet zo maar kunnen worden ingezet. Criteria dienen beschreven te worden wanneer er sprake is van ernstige en herhaaldelijke woonoverlast. Al met al een complexe opgave die zorgvuldig dient te worden voorbereid. Een voorstel aan de gemeenteraad wordt in samenspraak met de gemeenten Neerijnen en Lingewaal voorbereid. Gezamenlijke besluitvorming staat gepland voor het eerste kwartaal van 2018.
Relatie met andere programma's
Tussen de programma’s in deze begroting bestaan onderlinge relaties.
Programma 1 heeft een relatie met Programma 2, Wonen, werken en bedrijven omdat de toezichts- en handhavingstaken die door de ODR op de omgevingsvergunningen worden uitgevoerd én de invoering van de Omgevingswet in Programma 2 zijn opgenomen. De relatie tussen Programma 1 en Programma 3, Leefbaarheid, welzijn en zorg is gelegen in het feit dat de Regionale Ambulancevoorziening door de Veiligheidsregio Gelderland Zuid onder Programma 3 valt.
De taken die de gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie West Betuwe uitvoert voor de gemeente Geldermalsen, hebben een relatie met de bedrijfsvoering. Daarom heeft Programma 1 ook een relatie met de Paragraaf Bedrijfsvoering.
Inleiding
Per speerpunt vindt u de antwoorden op de volgende vragen:
- Wat is het probleem/de uitdaging/de opgave?
- Wat willen we bereiken?
- Wat gaan we daarvoor doen?
- Wat mag het kosten inclusief nieuw beleid?
- Wat zijn de risico's?
Speerpunten
Indicatoren
Hieronder staat de verplichte set aan indicatoren. De bron van de gegevens, die we hebben opgenomen, is de website "Waarstaatjegemeente.nl".
De cijfers van "Waarstaatjegemeente.nl" zijn niet altijd heel recent. De verwachting is dat in de loop van de jaren de actualiteit toeneemt. Ter vergelijking hebben we de cijfers voor heel Nederland opgenomen. De meest actuele cijfers vindt u op waarstaatjegemeente.nl.
Indicatoren Inwoners, veiligheid, bestuur en organisatie | ||||
---|---|---|---|---|
Indicator | Eenheid | Periode | Geldermalsen | Nederland |
Formatie | FTE per 1.000 inwoners | 2017 | 4,57 | Niet bekend |
Bezetting | FTE per 1.000 inwoners | 2017 | 4,36 | Niet bekend |
Overhead | % van totale lasten | 2017 | 8,1 | Niet bekend |
Verwijzingen Halt | aantal per 10.000 inwoners lft 12-17 jaar | 2016 | 80,4 | 137,4 |
Harde kern jongeren | aantal per 10.000 inwoners lft 12-24 jaar | 2014 | 0,2 | 0,8 |
Winkeldiefstallen | aantal per 1.000 inwoners | 2016 | 0,4 | 2,3 |
Geweldsmisdrijven | aantal per 1.000 inwoners | 2016 | 4,4 | 5,3 |
Diefstallen uit woning | aantal per 1.000 inwoners | 2016 | 3,2 | 3,3 |
Vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte | aantal per 1.000 inwoners | 2016 | 5,5 | 5,6 |
Inleiding
Hier vindt u de belangrijkste beleidskaders van dit programma.
Wettelijk en/of beleidskader vastgelegd in
Beleidskader | Vastgesteld door | Datum vaststelling | Geldig tot |
---|---|---|---|
Notitie Op afstand en op maat, de gemeen-telijke dienstverleningsvisie en het dienst-verleningsconcept | gemeenteraad | maart 2008 | geen einddatum |
Verordening Basis Registratie Personen (BRP) (inclusief eerste wijziging) | gemeenteraad | mei 2015 | geen einddatum |
Regeling beheer en toezicht BRP | college | september 2015 | geen einddatum |
Privacy reglement BRP | college | september 2015 | geen einddatum |
Informatiebeveiligingsplan BRP en Waarde-documenten | college | september 2016 | september 2018 |
Reglement Burgerlijke stand | college | juli 2014 | geen einddatum |
Beheersverordening gemeentelijke begraaf-plaatsen Geldermalsen | gemeenteraad | juni 2015 | geen einddatum |
Nadere regels voor de gemeentelijke begraafplaatsen in de gemeente Geldermalsen | gemeenteraad | juni 2015 | geen einddatum |
Beleidsregels bijzondere begraafplaatsen op eigen grond gemeente Geldermalsen | gemeenteraad | oktober 2011 | geen einddatum |
Verordening Lijkbezorging 2017 | gemeenteraad | december 2016 | geen einddatum |
Archiefverordening 2017 | gemeenteraad | juni 2017 | geen einddatum |
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) inclusief eerste wijziging van mei 2017 | gemeenteraad | oktober 2015 | geen einddatum |
Gebiedsaanwijzing hinderlijk drankgebruik en gebiedsontzegging | college | juli 2017 | geen einddatum |
Beleidsregel braderieën en (thema)markten | burgemeester | september 2015 | geen einddatum |
Beleidsregel standplaatsen | college | december 2015 | geen einddatum |
Kadernota Integrale Veiligheid 2017-2020 | gemeenteraad | februari 2017 | 2021 |
BIBOB beleid | gemeenteraad | november 2012 | geen einddatum |
Beleidsregel Bestuurlijke handhaving artikel 13b Opiumwet | burgemeester | september 2015 | geen einddatum |
Horecaverordening inclusief eerste wijziging van oktober 2015 | gemeenteraad | oktober 2013 | geen einddatum |
Preventie- en handhavingsplan Drank- en Horecawet gemeente Geldermalsen 2014-2015 | gemeenteraad | mei 2014 | 2016* |
Horecaregels en voorschriften Geldermalsen | college | september 2012 | geen einddatum |
Uitvoeringsplan toezicht en handhaving openbare ruimte en Drank- en Horecawet Geldermalsen 2017-2018 | college en burgemeester | februari 2017 | 2019 |
Klachtenregeling | gemeenteraad | november 2005 | geen einddatum |
Inspraakverordening | gemeenteraad | mei 2004 | geen einddatum |
Verordening Commissie Bezwaarschriften | gemeenteraad | november 2002 | geen einddatum |
Juridisch toetsingskader evenementen artikel 2:25 Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Geldermalsen | burgemeester | juni 2016 | geen einddatum |
* geen fatale termijn voor de doorwerking van het plan, wordt als input meegegeven aan de projectorganisatie West Betuwe
Inleiding
Verbonden partijen zijn organisaties waarin de gemeente Geldermalsen een bestuurlijk én een financieel belang heeft. Het kan gaan om 1) een gemeenschappelijke regeling of 2) een deelneming in een vennootschap of stichting.
Hier vindt u de verbonden partij(en) die een bijdrage leveren aan de te realiseren doelen binnen dit programma. Per verbonden partij zijn de belangrijkste (beleids)ontwikkelingen vermeld. Algemene en financieel-technische informatie over de betreffende verbonden partij(en) vindt u in de paragraaf Verbonden partijen van deze begroting.
Verbonden Partijen
De lasten en baten van het programma zijn hieronder weergegeven.
Inwoners, veiligheid, bestuur en organisatie | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Taakvelden BBV (incl. reserves) | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Lasten (x 1.000) | |||||||
0.1 | Bestuur | 1.812 | 1.363 | 1.401 | 1.382 | 1.383 | 1.383 |
0.2 | Burgerzaken | 1.070 | 734 | 589 | 622 | 557 | 589 |
0.4 | Overhead | 2.871 | 6.965 | 6.679 | 6.598 | 6.439 | 6.459 |
0.8 | Overige baten en lasten | 281 | 189 | 211 | 161 | 145 | 144 |
0.10 | Mutaties reserves | 1.317 | 743 | 698 | 651 | 649 | 649 |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | 1.812 | 1.831 | 1.839 | 1.813 | 1.788 | 1.762 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 662 | 403 | 461 | 458 | 458 | 458 |
8.1 | Ruimtelijke Ordening | 90 | 504 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8.3 | Wonen en bouwen | 0 | 123 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | 9.915 | 12.855 | 11.878 | 11.685 | 11.419 | 11.444 | |
Baten (x 1.000) | |||||||
0.1 | Bestuur | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.2 | Burgerzaken | 521 | 516 | 502 | 502 | 502 | 502 |
0.4 | Overhead | 6 | 220 | 4 | 4 | 4 | 4 |
0.8 | Overige baten en lasten | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.10 | Mutaties reserves | 1.534 | 734 | 611 | 492 | 335 | 322 |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 19 | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 |
8.1 | Ruimtelijke Ordening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8.3 | Wonen en bouwen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Baten | 2.104 | 1.488 | 1.135 | 1.016 | 859 | 846 | |
Exploitatieresultaat na bestemming | -7.812 | -11.367 | -10.744 | -10.668 | -10.558 | -10.596 |
De toevoegingen en onttrekkingen van het programma zijn hieronder weergegeven.
Inwoners, veiligheid, bestuur en organisatie | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Taakvelden BBV mutaties reserves | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2019 | 2021 | |
Toevoegingen (x 1.000) | |||||||
0.10 | Mutaties reserves | 1.317 | 1.317 | 698 | 651 | 649 | 649 |
Totaal toevoegingen | 1.317 | 1.317 | 698 | 651 | 649 | 649 | |
Onttrekkingen (x 1.000) | |||||||
0.10 | Mutaties reserves | 1.534 | 734 | 611 | 492 | 492 | 322 |
Totaal onttrekkingen | 1.534 | 734 | 611 | 492 | 492 | 322 | |
Saldo mutaties reserves | -217 | -217 | 87 | 159 | 313 | 326 |