Stip op de horizon
De gemeente Geldermalsen wil een groene gemeente zijn waar het prettig wonen en werken is. Dit vraagt telkens om een zorgvuldige afweging. Via het herindelingsontwerp en op termijn de Omgevingsvisie voor West Betuwe wordt in dit kader een stip op de horizon geplaatst. Ook vraagt de steeds sneller veranderende samenleving om flexibel inspelen op actuele ontwikkelingen.
Voor de toekomst willen we grondexploitaties realiseren met beperkte en voor de gemeente beheersbare risico’s. Nu staat de grondexploitatie van de Plantage nog steeds fors onder druk. Dit vergt extra inspanning van ons. Hoge prioriteit heeft woningbouw in de Plantage, aandacht voor de starter op de woningmarkt en de bouw van extra sociale huurwoningen.
Zowel de gemeente Geldermalsen als de toekomstige gemeente West Betuwe wil als gemeente (organisatie, bedrijven én inwoners) in 2030 energieneutraal zijn. Dit is uitgesproken in de gemeentelijke duurzaamheidsvisie (Geldermalsen) en het herindelingsadvies voor West Betuwe.
Voor het economisch klimaat heeft onze gemeente het ontwikkelen van (hoogwaardige) werkgelegenheid hoog in het vaandel met de drie regionale speerpunten agribusiness, toerisme & recreatie en logistiek. Ondernemers krijgen in onze gemeente de ruimte. We investeren in het aantrekkelijker maken van het centrum van Geldermalsen.
Relevante ontwikkelingen en trends
Ruimtelijke Ordening
Uitstel invoering Omgevingswet
De minister heeft aangekondigd dat de inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt uitgesteld. De geplande datum van 1 juli 2019 wordt verlaten en verwacht wordt dat het uitstel minimaal een jaar zal zijn. Een nieuwe datum is nog niet genoemd ten tijde van het schrijven van deze begroting. Ondanks het uitstel van de invoeringsdatum is het noodzakelijk om voortgang te boeken om op tijd klaar te zijn voor de nieuwe wet. Consequenties van de wetswijziging zijn immers groot. Van gemeenten wordt verwacht dat ze nieuwe instrumenten gaat gebruiken, meer lokale beleidsvrijheid op een verantwoorde manier gaat invullen én er wordt gesproken over een grote cultuuromslag. Van gemeenten wordt een (nog) coöperatieve opstelling verwacht ten aanzien van ontwikkelingen in het fysieke domein.
Woningmarkt
Algemeen
Het afgelopen jaar is de woningmarkt landelijk flink aangetrokken. De druk op de huurwoningenmarkt blijft. Er zijn wel regionaal grote verschillen. Terwijl in de grote steden de vraag en de verkoopprijzen sterk toenemen, groeit de vraag in het landelijk gebied iets minder snel. Ook in Geldermalsen trekt de markt voor koopwoningen aan. Er is meer vraag naar woningen in alle categorieën, maar de ontwikkeling van de huizenprijzen blijft nog achter op landelijke ontwikkelingen.
De Plantage
In het laatste cluster dat in de zomer van 2017 in verkoop is gegaan zijn duurdere woningen in verkoop gebracht. De verwachting is dat deze trend zich de komende tijd zal doorzetten en dat er meer ruimte ontstaat om grotere/duurdere woningen en in de Plantage te realiseren.
Economie
Optimaliseren digitale infrastructuur
Voor het buitengebied loopt een regionaal project breedband. Inmiddels is vanuit de Europese Commissie toestemming om in een overheidsmodel breedband beschikbaar te maken, nu de markt het ontsluiten van breedband in het buitengebied niet oppakt. Wanneer eind 2017/begin 2018 regionaal en lokaal (in de gemeenteraad) de besluiten worden genomen over de organisatie en financieringsvorm waarin het overheidsmodel gegoten wordt, kan de aanleg van breedband in het buitengebied in 2018 van start gaan.
Relatie met andere programma's
Tussen de programma’s in deze begroting bestaan onderlinge relaties.
De integrale aanpak van (grote) projecten vraagt veel afstemming tussen de werkzaamheden die vallen binnen dit programma en de programma’s 3 (Leefbaarheid, welzijn en zorg) en 4 (Landschap, verkeer en openbare ruimte).
Ontwikkelingen in het grondbeleid en de actieve grondexploitaties staan beschreven in de paragraaf Grondbeleid.
Inleiding
Per speerpunt vindt u de antwoorden op de volgende vragen:
- Wat is het probleem/de uitdaging/de opgave?
- Wat willen we bereiken?
- Wat gaan we daarvoor doen?
- Wat mag het kosten inclusief nieuw beleid?
- Wat zijn de risico's?
Speerpunten
Indicatoren
Hieronder staan de verplichte set aan indicatoren. De bron van de gegevens, die we hebben opgenomen, is de website waarstaatjegemeente.nl.
De cijfers van waarstaatjegemeente.nl zijn niet altijd heel recent. De verwachting is dat in de loop van de jaren de actualiteit toeneemt. Ter vergelijking hebben we de cijfers voor heel Nederland opgenomen. De meest actuele cijfers vindt u op waarstaatjegemeente.nl.
Indicatoren Wonen, werken en bedrijven | ||||
---|---|---|---|---|
Indicator | Eenheid | Periode | Geldermalsen | Nederland |
Bruto gemeentelijk product | verhouding tussen verwacht en gemeten product | 2013 | 86 | 100 |
Vestiging (van bedrijven) | aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar | 2016 | 162,8 | 134,0 |
Functiemenging | % | 2016 | 58,9 | 52,1 |
Hernieuwbare elektriciteit | % | 2015 | 1,4 | 11,8 |
Nieuw gebouwde woningen | aantal per 1.000 woningen | 2014 | 4,6 | 6,0 |
Demografische druk | % | 2017 | 77,5 | 69,0 |
Omvang huishoudelijk restafval | Kg/inwoner | 2015 | 139 | 200 |
Inleiding
Hier vindt u de belangrijkste beleidskaders van dit programma.
Wettelijk en/of beleidskader vastgelegd in
Beleidskader | Vastgesteld door | Datum vaststelling | Geldig tot en met |
---|---|---|---|
Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte | rijk | maart 2012 | 2040 |
Provinciale Omgevingsvisie | provincie | juli 2014 | niet bepaald |
Lekker leven langs de Linge, Structuurvisie gemeente Geldermalsen 2009 - 2015 en Ruimtelijke Fondsen | gemeenteraad | februari 2010 | 2015* |
Malsen aan de Linge | gemeenteraad | maart 2012 | 2025 |
Duurzaamheidsvisie | gemeenteraad | november 2016 | 2030 |
Windvisie | gemeenteraad | juli 2013 | geen einddatum |
Masterplan Centrum | gemeenteraad | december 2009 | geen einddatum |
Structuurvisie De Plantage | gemeenteraad | maart 2009 | 2025 |
Landgoed voor Landschap | gemeenteraad | 2009 | geen einddatum |
Nota grondbeleid | gemeenteraad | september 2016 | 2020 |
Bestemmingsplannen voor het hele grondgebied van Geldermalsen | gemeenteraad | divers | divers |
Coördinatieverordening | gemeenteraad | mei 2012 | geen einddatum |
Bouwverordening | gemeenteraad | februari 2013 | geen einddatum |
Gids voor Ruimtelijke Kwaliteit (Welstandsnota) | gemeenteraad | maart 2017 | geen einddatum |
Erfgoedverordening | gemeenteraad | februari 2013 | geen einddatum |
Subsidieverordening onderhoud monumenten Geldermalsen | gemeenteraad | november 2003 | geen einddatum |
Cultuurhistorische waardekaart en beschrijving | college | oktober 2014 | geen einddatum |
Archeologiebeleid | gemeenteraad | herziening 2015 | geen einddatum |
Visie Wonen 2016-2024 | gemeenteraad | juni 2016 | 2024 |
Notitie Wonen en Zorg | gemeenteraad | januari 2014 | geen einddatum |
Regionale Woonagenda | provincie en gemeenten | derde kwartaal 2016 | 2024 |
Prestatieafspraken Kleurrijk Wonen | college | november 2016 | 2022 |
Regionaal Ambitiedocument | gemeenteraad | maart 2016 | 2020 |
Regionaal Programma Bedrijventerreinen | gemeenteraad | mei 2016 | herijking 2018 |
Beleidsnotitie bedrijventerreinen 2011-2030 (geïntegreerd in bestemmingsplan bedrijventerreinen Geldermalsen) | gemeenteraad | juni 2016 | juni 2026 |
* geen fatale termijn voor de doorwerking van de nota's, worden als input meegegeven aan Omgevingsvisie West Betuwe
Inleiding
Verbonden partijen zijn organisaties waarin de gemeente Geldermalsen een bestuurlijk én een financieel belang heeft. Het kan gaan om 1) een gemeenschappelijke regeling of 2) een deelneming in een vennootschap of stichting.
Hier vindt u de verbonden partij(en) die een bijdrage leveren aan de te realiseren doelen binnen dit programma. Per verbonden partij zijn de belangrijkste (beleids)ontwikkelingen vermeld. Algemene en financieel-technische informatie over de betreffende verbonden partij(en) vindt u in de paragraaf Verbonden partijen van deze begroting.
Verbonden Partijen
De lasten en baten van het programma zijn hieronder weergegeven.
Wonen, werken en bedrijven | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Taakvelden BBV (incl. reserves) | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Lasten (x 1.000) | |||||||
0.10 | Mutaties reserves | 1.148 | 6.084 | 3.543 | 136 | 142 | 142 |
0.64 | Belastingen overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.1 | Economische ontwikkeling | 170 | 275 | 158 | 165 | 165 | 165 |
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 658 | 9.728 | 675 | 4 | 36 | 36 |
3.3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 58 | 42 | 79 | 79 | 79 | 79 |
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 6 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 |
5.4 | Musea | 0 | 0 | 7 | 7 | 7 | 7 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 150 | 59 | 30 | 30 | 30 | 30 |
7.4 | Milieubeheer | 621 | 504 | 735 | 547 | 547 | 547 |
8.1 | Ruimtelijke Ordening | 811 | 137 | 586 | 586 | 586 | 586 |
8.2 | Grondexploitatie (niet-bedrijven terreinen) | 3.664 | 4.656 | 3.554 | 3.571 | 3.152 | 3.816 |
8.3 | Wonen en bouwen | 1.295 | 1.247 | 1.426 | 1.365 | 1.365 | 1.365 |
Totaal Lasten | 8.581 | 22.742 | 10.798 | 6.495 | 6.114 | 6.778 | |
Baten (x 1.000) | |||||||
0.10 | Mutaties reserves | 171 | 69 | 657 | 475 | 515 | 522 |
0.64 | Belastingen overig | 0 | 0 | 40 | 40 | 40 | 40 |
3.1 | Economische ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 3.028 | 15.511 | 3.937 | 48 | 48 | 48 |
3.3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 43 | 45 | 47 | 47 | 47 | 47 |
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.4 | Musea | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 150 | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 |
7.4 | Milieubeheer | -5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
8.1 | Ruimtelijke Ordening | 222 | 133 | 133 | 133 | 133 | 133 |
8.2 | Grondexploitatie (niet-bedrijven terreinen) | 6.962 | 4.576 | 3.003 | 3.020 | 2.593 | 3.250 |
8.3 | Wonen en bouwen | 850 | 622 | 622 | 622 | 622 | 622 |
Totaal Baten | 11.421 | 21.015 | 8.498 | 4.444 | 4.057 | 4.721 | |
Exploitatieresultaat na bestemming | 2.839 | -1.726 | -2.301 | -2.051 | -2.057 | -2.057 |
De toevoegingen en onttrekkingen van het programma zijn hieronder weergegeven.
Wonen, werken en bedrijven | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Taakvelden BBV mutaties reserves | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2019 | 2021 | |
Toevoegingen (x 1.000) | |||||||
0.10 | Mutaties reserves | 1.148 | 1.148 | 3.543 | 136 | 142 | 142 |
Totaal toevoegingen | 1.148 | 1.148 | 3.543 | 136 | 142 | 142 | |
Onttrekkingen (x 1.000) | |||||||
0.10 | Mutaties reserves | 171 | 69 | 657 | 475 | 475 | 522 |
Totaal onttrekkingen | 171 | 69 | 657 | 475 | 475 | 522 | |
Saldo mutaties reserves | 977 | 977 | 2.887 | -339 | -373 | -381 |