Onder renterisicobeheer wordt verstaan de onzekerheid over de hoogte van toekomstige rente uitgaven en –inkomsten. Voor de beheersing van de renterisico’s gelden een aantal concrete richtlijnen.
Kasgeldlimiet
De kasgeldlimiet geeft de maximale toegestane omvang van de kortlopende schuld aan. Als “kort” wordt aangemerkt leningen met een termijn van maximaal één jaar. Over “kort” geld wordt in de huidige geldmarktsituatie een lagere rentevergoeding betaald dan over “lang” geld. De kasgeldlimiet is bedoeld om de gemeente te behoeden voor het risico, dat de rentelasten opeens fors stijgen, omdat de rente voor “kort” geld sterk kan fluctueren. Door tijdig de “kort” geld-positie te consolideren in “lang” geld ontstaat er meer zekerheid over de op langere termijn te betalen rente.
De Wet fido staat een kasgeldlimiet toe van 8,5% van het begrotingstotaal. Voor 2018 betekent dit een limietbedrag van afgerond € 5.516.000 voor “korte” financiering.
Wanneer de gemeente de kasgeldlimiet voor het derde achtereenvolgende kwartaal de kasgeldlimiet overschrijdt, moet een plan ter goedkeuring aan de provincie Gelderland worden voorgelegd waarin staat hoe en binnen welke termijn de overschrijding ongedaan wordt gemaakt.
Gezien de historisch lage rente op “kort” geld (< 0%) wordt de kasgeldlimiet zo goed mogelijk benut.
(bedragen x € 1.000)
Kasgeldlimiet voor het begrotingsjaar 2018 | Kw. 1 | Kw. 2 | Kw. 3 | Kw. 4 |
Totaal netto vlottende schuld | 5.650 | 4.150 | 1.150 | 650 |
Toegestane kasgeldlimiet | 5.516 | 5.516 | 5.516 | 5.516 |
Ruimte (+)/ Overschrijding (-) | - 134 | 1.366 | 4.366 | 4.866 |
Renterisiconorm
De renterisiconorm heeft als doel om het renterisico bij herfinanciering te beheersen. De renterisiconorm houdt in dat de jaarlijkse verplichte aflossingen en renteherzieningen niet meer mogen bedragen dan 20% van het begrotingstotaal met een minimum van € 2,5 miljoen. Bedoeling van de normering is om de gemeente tot een zodanige opbouw van de leningenportefeuille te komen, dat het renterisico uit hoofde van de renteaanpassingen en herfinanciering van leningen in voldoende mate wordt beperkt.
Kortom, het komen tot een spreiding in de leningenportefeuille op een manier dat herfinanciering (tegen een hoger rentepercentage) niet leidt tot grote renteveranderingen. Hiermee wordt een kader geboden bij de beoordeling van het financieringsbeleid.
(bedragen x € 1.000)
Renterisiconorm en renterisico vaste schulden per 1 -1 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Begrotingstotaal | 64.892 | 64.735 | 60.926 | 61.953 |
Vastgesteld percentage | 20% | 20% | 20% | 20% |
Renterisiconorm | 12.978 | 12.947 | 12.185 | 12.391 |
Maximaal risico op vaste schuld | 0 | 15.000 | 0 | 0 |
Ruimte (+)/ Overschrijding (-) | 12.978 | - 2.053 | 12.185 | 12.391 |
Renteschema
Om er voor te zorgen dat in de begroting en verantwoording de totale rentelasten inzichtelijk zijn, is in het Besluit begroting en verantwoording (BBV) opgenomen dat de paragraaf financiering in ieder geval inzicht geeft in de wijze waarop rente aan investeringen, grondexploitaties en taakvelden wordt toegerekend met behulp van de (omslag)rente.
(bedragen x € 1.000)
Rente toerekening 2018 | |
De externe rentelasten over korte en lange financiering | 589 |
De externe rentebaten | 0 |
Totaal door te rekenen externe rente | 589 |
De rente doorberekend aan de grondexploitatie | -501 |
Rente projectfinanciering toegerekend aan betreffend taakveld | 0 |
Saldo door te rekenen externe rente | 88 |
Rente eigen vermogen | 534 |
Rente voorzieningen | 66 |
De aan taakvelden/programma’s toe te rekenen rente | 688 |
De werkelijk aan taakvelden toegerekende rente | -1.182 |
Renteresultaat op het taakveld Treasury | 494 |
EMU saldo
Vanuit het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) is het meerjarig opnemen van het EMU-saldo in een begrotingsparagraaf verplicht gesteld. Het EMU-saldo kan worden afgeleid uit de balans als het saldo van mutaties in de vorderingen en schulden. Het EMU-saldo van de gemeente bedraagt in 2018 € 1.225.000.
Koersrisico’s bij beleggingen in aandelen worden beperkt door de bepalingen in de Wet fido, die uitzettingen in de vorm van aandelen, anders dan het deelnemen in ondernemingen uit hoofde van de publieke taak, niet toestaan.
De gemeente beschikt niet over aandelen van beursgenoteerde ondernemingen en loopt als zodanig geen risico’s. Wel neemt de gemeente deel in het aandelenvermogen van de N.V. Bank Nederlandse Gemeenten en indirect in de aandelen Alliander (netwerkbeheer) en Vitens. Het risico op waardeverlies van deze aandelen is zeer beperkt.
Kredietrisicobeheersing richt zich op de kredietwaardigheid (en dus het risicoprofiel) van de tegenpartijen bij financiële transacties. Kredietrisico’s kunnen zich op twee manieren manifesteren. Ten eerste is er het directe risico dat wordt gelopen uit hoofde van door de gemeente gedane uitzettingen (verstrekte geldleningen en beleggingen). Gelet op de bepalingen met betrekking tot Schatkistbankieren zijn nieuwe externe beleggingen niet meer mogelijk. Het uitzetten van geldmiddelen kan daardoor alleen nog maar plaatsvinden in ’s Rijks Schatkist of bij andere decentrale overheden.
Daarnaast is een kredietrisico verbonden aan gemeentelijke leningen en garanties, die de gemeente heeft verstrekt cq. afgegeven aan lokaal opererende organisaties. Op deze leningen loopt de gemeente kredietrisico’s. Grootste onderdeel van de verstrekte garanties vormt de achtervangfunctie voor de woningcorporaties en particuliere woningbouw. Daarbij wordt de gemeente pas aangesproken als de sector zelf en het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) hun verplichtingen niet nakomen. Dit is tot op heden nog niet voorgekomen. Het risico wordt daarmee gering geacht.
(bedragen x € 1.000)
Liquiditeitenplanning | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Uitgaven | ||||
Reguliere exploitatie | 44.353 | 47.507 | 43.968 | 44.190 |
Investeringen | 9.138 | 2.911 | 1.795 | 1.649 |
Grondexploitatie | 3.044 | 2.402 | 1.979 | 2.639 |
Voorzieningen | 343 | 604 | 460 | 408 |
Aflossing leningen o/g | 1.300 | 21.000 | 13.000 | 1.000 |
Totaal uitgaven | 58.178 | 74.424 | 61.202 | 49.886 |
Inkomsten | ||||
Reguliere exploitatie | 54.931 | 55.344 | 55.666 | 55.829 |
Grondexploitatie | 7.527 | 3.154 | 2.757 | 2.780 |
Aflossing leningen u/g | 107 | 107 | 107 | 107 |
Totaal inkomsten | 62.565 | 58.605 | 58.530 | 58.716 |
Saldo | 4.387 | -15.819 | -2.672 | 8.830 |
In het onderstaand overzicht wordt een beeld geschetst van het verloop van de vaste leningenportefeuille voor het jaar 2018 van de tot eind september 2017 aangegane leningen.
Mutaties in portefeuille | Bedragen x € 1.000 | Rentepercentage |
Stand per 1 januari 2018 | 56.300 | 0,474%-4,327% |
Nieuwe leningen | 0 | |
Reguliere aflossingen | 1.300 | |
Vervroegde aflossingen | 0 | |
Stand per 31 december 2018 | 55.000 |
Het al dan niet aantrekken van geld hangt af van het verloop van kasstromen in de gemeente en het verschil tussen inkomsten en uitgaven. De financieringsbehoefte van de gemeente wordt bepaald door het verloop van verschillende kasstromen: liquiditeitsverloop vanuit de exploitatie, meerjarig investeringsplan, liquiditeitsverloop binnen grondexploitaties en herfinanciering van aflopende leningen.
Netto schuldquote
De netto schuldquote weerspiegelt het niveau van de schuldenlast van de gemeente ten opzichte van de eigen middelen en geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en aflossingen op de exploitatie.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Netto schuld quote | 92,8% | 95,4% | 86,9% | 77,6% |
In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de instanties waarbij sprake is van een vorm van deelname in het kapitaal van de desbetreffende instelling.
(bedragen x € 1.000)
Omschrijving | Kredietrisico | Boekwaarde per 31-12-2018 |
Grootboek der Nationale Schuld 2,5% (vm. gemeente Deil) | AAA | 4 |
Grootboek der Nationale Schuld 2,5% (vm gemeente Beesd) | AAA | 2 |
Grootboek der Nationale Schuld 2,5% (Sociaal Fonds) | AAA | 6 |
Grootboek der Nationale Schuld 3,0% (vm. gemeente B'malsen) | AAA | 13 |
Aandelen BNG Bank (28.665 à € 2,50 nominaal) | AAA | 65 |
Aandelen Vitens (24.035 à € 1,00 nominaal) | Geen rating | 4 |
Aandelen Alliander (233.211 à € 5,00 nominaal) | Geen rating | 2.662 |
Een rating is te beschouwen als een kwaliteitskeurmerk. Ratings worden uitgedrukt in een combinatie van letters en cijfers. Een Triple A-rating is de hoogst mogelijke rating. Hoe hoger de rating, hoe lager het kredietrisico voor een belegger en vice versa. Deelnemingen zijn tegen boekwaarde/aanschafwaarde verantwoord en als zodanig in deze financieringsparagraaf opgenomen. Het tegen boekwaarde verantwoorden is in overeenstemming met de geldende voorschriften.
In het verleden zijn leningen aan derde verstrekt. Het huidige beleid is om hier terughoudend mee om te gaan, vanwege het risico dat eraan verbonden is.
(bedragen x € 1.000)
Verstrekte geldleningen | Stand per | Aflossing 2018 | Stand per | Rente | Einde looptijd |
Vitens NV | 429 | 107 | 322 | variabel | 2020 |
St. Antoniusschool | 1 | 1 | 0 | 0,0% | 2019 |
Startersleningen via Svn | 845 | 0 | 845 | div. |
Bovenstaande leningen zijn door de gemeente verstrekt in het kader van de uitoefening van de publieke taak.
In het verleden zijn garanties verstrekt aan met name woningbouwcorporaties of maatschappelijke organisaties. Ook hier voert de gemeente een terughoudend beleid. In onderstaand tabel wordt een overzicht gegeven van de gegarandeerde geldleningen, waarbij een onderscheid is gemaakt tussen de garanties waarbij de gemeente als achtervang fungeert en de garanties waarbij de gemeente direct risicodrager is.
(bedragen x € 1.000)
(( ((x
Gegarandeerde geldleningen | 31-12-2017 | 31-12-2018 | 31-12-2019 |
Woningbouwcorporaties | 47.223 | 44.073 | 40.924 |
Gemeente als achtervang | 47.223 | 44.073 | 40.924 |
Culturele-/sportvereniging | 0 | 0 | 0 |
Nutsbedrijven | 6.966 | 5.645 | 4.325 |
Woningbouwcorporaties | 0 | 0 | 0 |
Gemeente als directe risicodrager | 6.966 | 5.645 | 4.325 |
Totaal gegarandeerde geldleningen | 54.189 | 49.718 | 45.249 |
Met de huisbankier BNG Bank vindt periodiek overleg plaats (laatste overleg 10 augustus 2017), waarbij aandacht wordt besteed aan eventuele nieuwe ontwikkelingen. Ook het contract dat de gemeente met de BNG Bank heeft wordt dan tegen het licht gehouden, waarbij de nadruk ligt op inhoudelijke bepalingen en concurrerende condities.
Op dit moment worden de faciliteiten als toereikend beschouwd en de condities als marktconform.
Geldstroombeheer
De geldstromen lopen hoofdzakelijk via de BNG Bank. De saldi op de overige rekeningen, bij de Rabobank worden zoveel mogelijk periodiek overgeboekt naar de hoofdrekening van de BNG Bank. De gemeente werkt met een liquiditeitsprognose die éénmaal per kwartaal wordt geactualiseerd. De grootste onzekerheden inzake inkomende en uitgaande geldstromen volgen uit de grondexploitatie en investeringen in infrastructurele projecten.
Schatkistbankieren
De wet schatkistbankieren schrijft voor dat overtollige middelen dagelijks worden afgeroomd naar een rekening bij de schatkist van het Rijk. Het Ministerie van Financiën heeft een drempelbedrag vastgesteld dat op de rekening courant van de eigen bank mag blijven staan. Het drempelbedrag is het maximale bedrag dat een decentrale overheid dagelijks, over een heel kwartaal bezien, buiten de schatkist mag aanhouden. Deze drempel is vastgesteld op 0,75% van het begrotingstotaal. Voor de gemeente Geldermalsen houdt dit in dat wanneer het saldo op de rekening courant hoger is dan € 602.700 dit afgeroomd wordt naar de schatkist.
Conform de regelgeving wordt er bij jaarrekening verantwoording afgelegd over het totaal aan middelen dat per kwartaal buiten de schatkist is gehouden. De verwachting is dat in 2018 aan de drempel wordt voldaan.