Stip op de horizon
Voor de gemeente Geldermalsen staat een gezonde financiële positie en beperking van de lokale lasten voor onze inwoners voorop. Een strakke financiële discipline dwingt soms tot pijnlijke keuzes, maar creëert uiteindelijk ook de ruimte om die projecten te realiseren die in het belang zijn van onze gemeenschap. Volgens de methodiek van de solide begroting kunnen wij tegenvallers binnen de begroting opvangen zonder dat bij elke grote tegenvaller een pakket van bezuinigingsmaatregelen moet worden getroffen. De onroerende zaakbelastingen (OZB) verhogen we alleen met een inflatiecorrectie en als blijkt dat er structurele exploitatie-overschotten zijn, onderzoeken we of het mogelijk is de tarieven te verlagen.
Relevante ontwikkelingen en trends
Vernieuwing Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
De vernieuwing van het BBV heeft ook zijn weerslag gehad in deze programmabegroting. De meeste onderdelen zijn in de begroting 2017 verwerkt. Een aantal onderdelen konden pas in deze begroting verder uitgewerkt en verfijnd worden.
- De belangrijkste wijziging betreft het beter inzicht in de organisatiekosten. Om de raad op eenvoudige wijze meer inzicht te geven in de totale kosten van de gehele organisatie en ook meer zeggenschap over die kosten te geven zijn alle organisatiekosten transparant gerapporteerd. Dit houdt in dat organisatiekosten die direct verbonden zijn aan activiteiten/producten in de betreffende taakvelden verantwoord zijn en de overhead centraal begroot op taakveld 0.4 Overhead, ondersteuning organisatie.
- Het toerekenen van overheadkosten aan samenhangende diensten waarvoor gemeenten kostendekkende tarieven mogen berekenen is voor de begroting 2018 helder en eenduidig bepaald en vastgelegd in de nog vast te stellen financiële verordening.
- Vanaf de primitieve begroting 2019 gaan we een stap verder en zal in de paragraaf lokale heffingen per dienst of product toegelicht worden hoe de algemene overhead zich verhoudt tot dergelijke heffingen. Daarmee wordt duidelijk dat gemeente Geldermalsen in ieder geval voor de berekening van tarieven een consistente systematiek hanteert en dit voor de raad en voor andere belanghebbenden ook zichtbaar is.
- In de begroting 2018 zijn alle investeringen geactiveerd conform het nieuwe BBV. Dit heeft vooral betrekking op de investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut. Tot 2017 had de gemeente nog keuzevrijheid om deze investeringen al dan niet te activeren en af te schrijven. Vanaf het nieuwe BBV wordt activeren verplicht voor investeringen die vanaf 2017 worden gedaan. Deze wijziging zal vanaf begroting 2018 zichtbaar worden.
- Voor gemeenschappelijke regelingen is het nieuwe BBV pas van toepassing met ingang van begrotingsjaar 2018. Er is in de nieuwe BBV voornamelijk bepaald op welke taakvelden gemeentelijke bijdragen worden begroot en verantwoord. Gemeente Geldermalsen voldoet aan de gestelde eisen.
Verantwoording rechtmatigheid door college van B&W uitgesteld
In het VNG-rapport 'Vernieuwing accountantscontrole gemeenten' uit 2015 is als aanbeveling opgenomen om de verantwoordelijkheid voor de rechtmatigheid te verschuiven van de accountant naar het college van burgemeester en wethouders. De wetswijziging, die hiervoor werd aangekondigd, zou met ingang van verantwoordingsjaar 2018 in werking treden. De VNG, het ministerie van Binnenlandse Zaken, de NBA en andere betrokkenen voeren geregeld overleg over dit onderwerp. Het is niet duidelijk of alle gemeenten behoefte hebben aan deze wijziging, voor kleinere gemeenten zou het juist een verzwaring van de administratieve lasten kunnen betekenen. Daarom wordt er eerst een pilot gedaan met een aantal gemeenten. Afhankelijk van de resultaten van de pilot wordt besloten of de rechtmatigheidsverantwoording verplicht gesteld wordt. Als het doorgaat, betekent dit dat de invoering van de wetswijziging op zijn vroegst 2020 wordt.
Precariobelasting voor nutswerken
Op 21 maart jl. is de Eerste Kamer akkoord gegaan met het wetsvoorstel dat de precarioheffing op nutsnetwerken afschaft. In het wetsvoorstel is een overgangsbepaling opgenomen dat gemeenten die vóór 10 februari 2016 een verordening met tarief hebben vastgesteld kunnen blijven heffen tot en met 2021. Vanaf 2022 kan er derhalve geen precario meer geheven worden en ontstaat er derhalve een structureel financieel gat in de begroting.
Aangezien dit onderwerp zowel op de financiële situatie van de huidige gemeenten als de nieuw te vormen gemeente West Betuwe betrekking heeft, is het noodzakelijk dat de drie gemeenten hierover overeenstemming bereiken. Hierover hebben de drie gemeenteraden in 2017 een besluit genomen. Uitgangspunt van dit besluit is dat de gemeenten de niet geraamde opbrengsten (precariobelasting op elektraleidingen) vanaf 2017 reserveren voor harmonisatie en voor de geleidelijke afbouw van het tekort door de nieuwe gemeente.
Kanttekening hierbij is dat tegen de opgelegde aanslagen nog beroepszaken lopen. In het voorjaar van 2018 bezien wij of het noodzakelijk is om voor de nieuwe gemeente een alternatieve dekking voor de afschaffing van de precariobelasting te zoeken.
Relatie met andere programma's
Inleiding
Per speerpunt vindt u de antwoorden op de volgende vragen:
- Wat is het probleem/de uitdaging/de opgave?
- Wat willen we bereiken?
- Wat gaan we daarvoor doen?
- Wat mag het kosten inclusief nieuw beleid?
- Wat zijn de risico's?
Speerpunten
Indicatoren
Hieronder staan de verplichte set aan indicatoren. De bron van de gegevens die we hebben opgenomen is de website waarstaatjegemeente.nl.
De cijfers die op deze website staan zijn niet altijd heel recent. De verwachting is dat in de loop van de jaren de actualiteit zal toenemen. Ter vergelijking hebben we de cijfers voor heel Nederland opgenomen. De meest actuele cijfers vindt u op waarstaatjegemeente.nl.
Indicatoren Financiering en algemene dekkingsmiddelen | ||||
---|---|---|---|---|
Indicator | Eenheid | Periode | Geldermalsen | Nederland |
Gemiddelde WOZ waarde | € 1.000 | 2016 | 269 | 209 |
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden | € | 2017 | 882 | 650 |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | € | 2017 | 933 | 723 |
Inleiding
Hier vindt u de belangrijkste beleidskaders van dit programma.
Wettelijk en/of beleidskader vastgelegd in
Beleidskader | Vastgesteld door | Datum vaststelling | Geldig tot en met |
---|---|---|---|
Financiële verordening gemeente Geldermalsen | Gemeenteraad | 26 maart 2013 | Vervanging |
Kadernota 2017 met de hierin opgenomen uitgangspunten voor de begroting 2018 | Gemeenteraad | 27 juni 2017 | |
Treasurystatuut | Gemeenteraad | 26 september 2017 | Geen einddatum |
Verordening onroerende-zaakbelastingen 2017 | Gemeenteraad | 20 december 2016 | Geen einddatum |
1e wijziging van de verordening onroerende- zaakbelastingen 2017 | Gemeenteraad | 31 januari 2017 | Geen einddatum |
Verordening rioolheffing 2017 | Gemeenteraad | 20 december 2016 | Geen einddatum |
Verordening hondenbelasting 2017 | Gemeenteraad | 20 december 2016 | Geen einddatum |
Verordening toeristenbelasting 2017 | Gemeenteraad | 20 december 2016 | Geen einddatum |
Verordening lijkbezorgingsrechten 2017 | Gemeenteraad | 20 december 2016 | Geen einddatum |
Verordening marktgelden 2017 | Gemeenteraad | 20 december 2016 | Geen einddatum |
Verordening precariobelasting 2016 | Gemeenteraad | 15 december 2015 | Geen einddatum |
Verordening reclamebelasting 2017 | Gemeenteraad | 20 december 2016 | Geen einddatum |
Verordening parkeerbelastingen 2017-II | Gemeenteraad | 27 juni 2017 | Geen einddatum |
Legesverordening 2017 | Gemeenteraad | 20 december 2016 | Geen einddatum |
Verordening afvalstoffenheffing Avri 2017 | Algemeen Bestuur | 22 december 2016 | Geen einddatum |
* Het herzien van deze verordeningen wordt in één harmonisatieslag door de Bedrijfsvoerings-
organisatie West Betuwe gedaan.
Inleiding
Verbonden partijen zijn organisaties waarin de gemeente Geldermalsen een bestuurlijk én een financieel belang heeft. Het kan gaan om 1) een gemeenschappelijke regeling of 2) een deelneming in een vennootschap of stichting.
Hier vindt u de verbonden partij(en) die een bijdrage leveren aan de te realiseren doelen binnen dit programma. Per verbonden partij zijn de belangrijkste (beleids)ontwikkelingen vermeld. Algemene en financieel-technische informatie over de betreffende verbonden partij(en) vindt u in de paragraaf Verbonden partijen van deze begroting.
Verbonden Partijen
De lasten en baten van het programma zijn hieronder weergegeven.
Financiering en algemene dekkingsmiddelen | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Taakvelden BBV (incl. reserves) | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Lasten (x 1.000) | |||||||
0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden | 1.258 | 1.055 | 630 | 655 | 630 | 625 |
0.5 | Treasury | -1.258 | 2.858 | -411 | 52 | 395 | 783 |
0.7 | Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.8 | Overige baten en lasten | 29 | 284 | 391 | 388 | 371 | 368 |
0.10 | Mutaties reserves | 6.484 | 2.311 | 2.570 | 2.652 | 2.656 | 2.659 |
0.61 | OZB woningen | 266 | 282 | 293 | 298 | 306 | 305 |
0.62 | OZB niet-woningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.64 | Belastingen overig | 107 | 32 | 26 | 22 | 22 | 22 |
3.3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.4 | Economische promotie | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | 6.900 | 6.822 | 3.499 | 4.067 | 4.380 | 4.762 | |
Baten (x 1.000) | |||||||
0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden | 449 | 154 | 158 | 158 | 158 | 158 |
0.5 | Treasury | 1.492 | 5.726 | 890 | 1.245 | 1.407 | 1.701 |
0.7 | Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | 29.820 | 29.355 | 31.137 | 31.336 | 31.470 | 31.515 |
0.8 | Overige baten en lasten | 255 | 222 | 222 | 222 | 222 | 222 |
0.10 | Mutaties reserves | 3.819 | 709 | 490 | 0 | 0 | 0 |
0.61 | OZB woningen | 4.182 | 4.111 | 4.204 | 4.243 | 4.277 | 4.296 |
0.62 | OZB niet-woningen | 3.443 | 3.136 | 3.342 | 3.348 | 3.352 | 3.358 |
0.64 | Belastingen overig | 3.205 | 3.215 | 3.217 | 3.217 | 3.217 | 3.217 |
3.3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 9 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 |
3.4 | Economische promotie | 102 | 100 | 102 | 102 | 102 | 102 |
Totaal Baten | 46.776 | 46.736 | 43.770 | 43.879 | 44.213 | 44.577 | |
Exploitatieresultaat na bestemming | 39.876 | 39.914 | 40.271 | 39.813 | 39.834 | 39.815 |
De toevoegingen en onttrekkingen van het programma zijn hieronder weergegeven.
Financiering en algemene dekkingsmiddelen | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Taakvelden BBV mutaties reserves | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2019 | 2021 | |
Toevoegingen (x 1.000) | |||||||
0.10 | Mutaties reserves | 6.484 | 6.484 | 2.570 | 2.652 | 2.656 | 2.659 |
0.11 | Resultaat van de rekening van baten en lasten | 7.756 | 7.756 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal toevoegingen | 14.240 | 14.240 | 2.570 | 2.652 | 2.656 | 2.659 | |
Onttrekkingen (x 1.000) | |||||||
0.10 | Mutaties reserves | 3.819 | 709 | 490 | 0 | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 3.819 | 709 | 490 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo mutaties reserves | 10.421 | 10.421 | 2.080 | 2.652 | 2.656 | 2.659 |
Beheer overige gebouwen en gronden
De afname van de lasten bij het taakveld beheer overige gebouwen en gronden ten opzichte van 2017 wordt veroorzaakt door de lagere rentetoerekening aan de strategische gronden.
Treasury
Bij het taakveld Treasury worden onder andere het renteresultaat en de dividenduitkeringen geraamd van de aandelen van BNG Bank, Alliander en Vitens. Voor meer inzicht wordt verwezen naar paragraaf 4 Financiering.
Lokale heffingen
Voor meer inzicht in de lokale heffingen en economische promotie (=toeristenbelasting) wordt verwezen naar paragraaf 1 Lokale heffingen.
Algemene uitkering gemeentefonds
De algemene uitkering uit het gemeentefonds is geraamd op basis van de meest recente gegevens en maatregelen die in de Meicirculaire 2017 van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zijn aangekondigd. De uitkering is berekend aan de hand van de maatstaven ingevolge de Financiële Verhoudingswet.
Met de uitkomsten van de Septembercirculaire 2017 is bij de berekening van de algemene uitkering uit het gemeentefonds nog geen rekening gehouden. Dit vanwege de late verschijningsdatum van deze circulaire.
Overige baten en lasten
Onder deze post worden onder andere de stelposten voor onvoorziene uitgaven, prijsstijgingen en areaaluitbreidingen.
Onvoorziene uitgaven
Voor de wettelijk verplichte post onvoorziene uitgaven is een stelpost van 126.000 euro opgenomen.
Vennootschapsbelasting (VpB)
De financiële effecten van de VpB-plicht zijn nog niet meegenomen.
Mutaties reserves
Voor meer inzicht in de mutaties reserves wordt verwezen naar paragraaf 8. In het overzicht hiervoor worden alleen de reservemutaties van dit programma weergegeven.