Stip op de horizon
De overkoepelende beleidsdoelstelling bij dit programma is het behouden én benutten van het landschappelijke karakter van de gemeente. Tegelijkertijd moeten de ontwikkelingen in mobiliteit in goede banen geleid worden. Zoals elektrische fietsen en auto's en eco-combi's (extra lange vrachtwagens).
Uitgangspunt is om op een doelmatige en doeltreffende wijze de openbare ruimte en de infrastructuur in te richten en te beheren met voldoende aandacht voor leefbaarheid, verkeersveiligheid en landschappelijke en cultuurhistorische waarden. Daarbij wordt zo veel als mogelijk het beheer planmatig uitgevoerd op een, over het algemeen, basis niveau.
We zoeken steeds meer de samenwerking met de inwoners. Dat is ook het uitgangspunt van de nieuwe gemeente West Betuwe. Inwoners willen we ruimte geven voor eigen verantwoordelijkheid. In onze eigen gemeente hebben we al langere tijd afspraken met speeltuinverenigingen over het onderhoud van de speelplaatsen, met sportverenigingen over het beheer van de velden en Groen Doen verklaringen voor het onderhoud van het groen in wijken/straten. Daar komen nieuwe ontwikkelingen bij:
- op wat grotere schaal, vanuit de dorpsplannen
- op een kleinere schaal, zoals met en door de inwoners verbeteren van de kwaliteit van het groen bij Groen van voldoende naar goed
Relevante ontwikkelingen en trends
Nieuwe Natuurwet
Per 1 januari 2017 is de nieuwe Natuurwet van kracht. De nieuwe Wet natuurbescherming vervangt straks 3 wetten;
- de Natuurbeschermingswet 1998
- de Boswet
- de Flora- en faunawet
De rijksoverheid vraagt gemeenten om een gebruiksvriendelijk loket. Voor inwoners en bedrijven is het belangrijk dat zij makkelijk en snel weten of een activiteit met mogelijk schadelijke gevolgen voor de natuur toelaatbaar is. De Omgevingsdienst Rivierenland ontwikkelt een eenvoudig stappenplan. Met het stappenplan ziet de toetser van plannen snel of activiteiten de natuur schaden. In de gemeente namen de afdelingen de natuurregels al op in hun werkwijze.
Klimaatbestendig Geldermalsen
De dorpen met haar buitengebieden zijn de plekken waar onze inwoners wonen, werken, ondernemen en hun vrije tijd doorbrengen. Een goede kwaliteit van de leefomgeving is essentieel.
Deze kwaliteit staat onder druk door klimaatveranderingen: heviger regen, langduriger droogte en meer warme dagen. Dit zorgt nu al voor schade aan gebouwen, openbare ruimte, gezondheid en economie.
Met elkaar (bewoners/bedrijven/overheid) zullen we, ieder vanuit zijn/haar verantwoordelijkheid, moeten inspelen op deze klimaatveranderingen. En door deze opgave te combineren met andere (fysieke) opgaven kunnen we een verbetering van de bebouwde kwaliteit bereiken. Beschikbare middelen worden op deze wijze zo efficiënt mogelijk ingezet.
Om hieraan invulling te geven gebruiken we een klimaattrap. De klimaattrap zoomt in op wateroverlast, waterschade, droogte, hittestress en smog.
Met deze klimaattrap werken we de integrale disciplines verder uit:
- wonen
- infrastructuur
- groen
- duurzaamheid
- recreatie
- water
- riolering
Straatparkeren mogelijk Btw-belast
Onlangs heeft de advocaat-generaal in een cassatieprocedure geadviseerd om het aanbieden van straatparkeren als Btw-belaste prestatie te beschouwen. Het Hof van Justitie moet nog een uitspraak hierover doen. Mocht het hof hierin meegaan, dan kan de uitspraak voor alle gemeenten die straat-parkeren aanbieden grote gevolgen hebben. Over de parkeeropbrengsten zal dan Btw moeten worden afgedragen. Wij blijven deze ontwikkeling volgen.
Relatie met andere programma's
Tussen de programma’s in deze begroting bestaan onderlinge relaties. Er is afstemming met programma 2 voor het speerpunt Duurzaamheid (in relatie tot het herziene beheerplan Openbare Verlichting en het toenemende gebruik van elektrische auto's).
Bij programma 3 is afstemming met het speerpunt dorpsgericht werken, met het oog op het werken met dorpsambtenaren en het besteden van het dorpsbudget.
Klimaatbestendig Geldermalsen wordt binnen de omgevingsvisie opgenomen in programma 2. Een aantal beleidspunten en te nemen maatregelen worden binnen het nieuwe Verbreed Gemeentelijk rioleringsplan 2019-2023 opgenomen (opgesteld in WB verband).
Inleiding
Per speerpunt vindt u de antwoorden op de volgende vragen:
- Wat is het probleem/de uitdaging/de opgave?
- Wat willen we bereiken?
- Wat gaan we daarvoor doen?
- Wat mag het kosten inclusief nieuw beleid?
- Wat zijn de risico's?
Speerpunten
Indicatoren
Hieronder staan de verplichte set aan indicatoren. De bron van de gegevens, die we hebben opgenomen, is de website waarstaatjegemeente.nl.
De cijfers van waarstaatjegemeente.nl zijn niet altijd heel recent. De verwachting is dat in de loop van de jaren de actualiteit toeneemt. Ter vergelijking hebben we de cijfers voor heel Nederland opgenomen. De meest actuele cijfers vindt u op waarstaatjegemeente.nl.
Indicatoren Landschap, verkeer en openbare ruimte | ||||
---|---|---|---|---|
Indicator | Eenheid | Periode | Geldermalsen | Nederland |
Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig | % | 2015 | 5 | 8 |
Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser | % | 2015 | 10 | 9 |
Inleiding
Hier vindt u de belangrijkste beleidskaders van dit programma.
Wettelijk en/of beleidskader vastgelegd in
Beleidskader | Vastgesteld door | Datum vaststelling | Geldig tot en met |
---|---|---|---|
Mobiliteitsvisie Geldermalsen | gemeenteraad | januari 2017 | 2030 * |
Verbreed gemeentelijk Rioleringsbeleids-plan, inclusief Stedelijk Waterplan | gemeenteraad | mei 2013 | 2018 ** |
Beleids- en beheerplan Begraafplaatsen | gemeenteraad | mei 2016 | 2021 ** |
‘Malsen aan de Linge’ | gemeenteraad | maart 2012 | geen einddatum |
Beheerplan Groen | gemeenteraad | december 2009 | 2017 *** |
Beheerplan Bomen | gemeenteraad | december 2011 | 2018 *** |
Beheerplan Wegen | gemeenteraad | juli 2014 | 2019 *** |
Beheerplan Bermen | college | juli 2014 | geen planmatig beheer |
Beheerplan Baggeren 2015-2029 | gemeenteraad | juni 2014 | 2019 *** |
Beheerplan Kunstwerken | gemeenteraad | juni 2010 | 2017 *** |
Beheerplan Watergangen | gemeenteraad | januari 2013 | 2017 *** |
Beheerplan Beschoeiingen | gemeenteraad | juni 2010 | 2018 *** |
Beheerplan renovatie sportvelden | gemeenteraad | juni 2013 | 2017 *** |
Beheerplan Hekwerken | gemeenteraad | juni 2010 | 2015 *** |
Beheerplan Overige gebouwen | gemeenteraad | juli 2013 | 2023 *** |
Beheerplan Schoonhouden van wegen | gemeenteraad | juni 2015 | 2020 *** |
Beleidsplan Openbare Verlichting | gemeenteraad | mei 2016 | 2021 *** |
* De mobiliteitsvisie in WB verband wordt naar verwachting vastgesteld in mei 2018.
** Het vGRP en het beleids- en beheerplan begraafplaatsen in West Betuwe verband worden naar
verwachting vastgesteld in november 2018.
*** actualisatie wordt in het kader van West Betuwe doorgeschoven tot na 1/1/2019, d.m.v. een separaat
raadsvoorstel.
Inleiding
Verbonden partijen zijn organisaties waarin de gemeente Geldermalsen een bestuurlijk én een financieel belang heeft. Het kan gaan om 1) een gemeenschappelijke regeling of 2) een deelneming in een vennootschap of stichting.
Hier vindt u de verbonden partij(en) die een bijdrage leveren aan de te realiseren doelen binnen dit programma. Per verbonden partij zijn de belangrijkste (beleids)ontwikkelingen vermeld. Algemene en financieel-technische informatie over de betreffende verbonden partij(en) vindt u in de paragraaf Verbonden partijen van deze begroting.
Verbonden Partijen
De lasten en baten van het programma zijn hieronder weergegeven.
Landschap, verkeer en openbare ruimte | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Taakvelden BBV (incl. reserves) | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Lasten (x 1.000) | |||||||
0.10 | Mutaties reserves | 4.251 | 444 | 1.007 | 991 | 480 | 483 |
0.63 | Parkeerbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 36 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 |
2.1 | Verkeer en vervoer | 4.380 | 3.402 | 3.127 | 3.223 | 3.780 | 3.797 |
2.2 | Parkeren | 105 | 65 | 54 | 54 | 54 | 54 |
2.3 | Recreatieve havens | 0 | 0 | 21 | 21 | 21 | 21 |
2.5 | Openbaar vervoer | 62 | 56 | 265 | 3.785 | 85 | 85 |
5.5 | Cultureel erfgoed | 114 | 130 | 184 | 149 | 135 | 135 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 2.669 | 1.947 | 1.770 | 1.754 | 1.749 | 1.740 |
7.2 | Riolering | 3.378 | 3.467 | 3.504 | 3.524 | 3.544 | 3.565 |
7.3 | Afval | 4 | 4 | 8 | 8 | 8 | 8 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 801 | 901 | 728 | 666 | 679 | 691 |
Totaal Lasten | 15.800 | 10.450 | 10.702 | 14.209 | 10.569 | 10.613 | |
Baten (x 1.000) | |||||||
0.10 | Mutaties reserves | 3.977 | 457 | 474 | 4.175 | 498 | 504 |
0.63 | Parkeerbelasting | 371 | 392 | 326 | 326 | 326 | 326 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.1 | Verkeer en vervoer | 1.117 | 92 | 112 | 112 | 112 | 112 |
2.2 | Parkeren | 18 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
2.3 | Recreatieve havens | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.5 | Openbaar vervoer | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.5 | Cultureel erfgoed | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 33 | 5 | 6 | 6 | 6 | 6 |
7.2 | Riolering | 4.106 | 4.381 | 4.615 | 4.636 | 4.657 | 4.678 |
7.3 | Afval | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 657 | 848 | 674 | 681 | 689 | 697 |
Totaal Baten | 10.296 | 6.195 | 6.227 | 9.956 | 6.308 | 6.343 | |
Exploitatieresultaat na bestemming | -5.504 | -4.255 | -4.472 | -4.252 | -4.261 | -4.271 |
De toevoegingen en onttrekkingen van het programma zijn hieronder weergegeven.
Landschap, verkeer en openbare ruimte | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Taakvelden BBV mutaties reserves | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2019 | 2021 | |
Toevoegingen (x 1.000) | |||||||
0.10 | Mutaties reserves | 4.251 | 4.251 | 1.007 | 991 | 480 | 483 |
Totaal toevoegingen | 4.251 | 4.251 | 1.007 | 991 | 480 | 483 | |
Onttrekkingen (x 1.000) | |||||||
0.10 | Mutaties reserves | 3.977 | 457 | 474 | 4.175 | 4.175 | 504 |
Totaal onttrekkingen | 3.977 | 457 | 474 | 4.175 | 4.175 | 504 | |
Saldo mutaties reserves | 274 | 274 | 532 | -3.184 | -18 | -20 |